Handleplan for læsning og skrivning

1. Baggrund
Denne handleplan bygger på:

• Folkeskoleloven i sin helhed
  • Folkeskolelovens kap 2a om 10. klasses struktur og indhold
  • Folkeskolelovens §19.C stk. 3 ”Der skal tilbydes yderligere målrettet læseundervisning til elever med læsevanskeligheder”
  • UVMs læseplaner for 10. klasse i fagene dansk og matematik henholdsvis læsning og sproglig udvikling
  • Mariagerfjord Kommunes strategi for ”Sprog og læsning 0-18 år”

2. Læsesyn på MF10
Skolens læsesyn tager udgangspunkt i Ehris interaktive læsemodel, der arbejder med forskellige delkomponenter af læsning, som bør være omdrejningspunkt for læsning ialle fag.

Kilde: Undervis.dk

3. Formål
Formålet med undervisningen i læsning og skrivning på MF10 er at gøre eleverne i stand til at klare de læse-og skriveudfordringer, de vil møde på ungdomsuddannelserne efterfølgende.

4. Intensivt læseforløb
4.1 E/læsetesten
Ved skoleårets start testes alle elever med e/læsetesten.
E/læsetesten er en standardiseret læsetest, der er afprøvet på forskellige uddannelsesgrupper bl.a. elever fra EUD, folkeskolens 10.klasser, 1.g på gymnasiet,10. klasse på ordblindeefterskoler og voksne visiteret til ordblindeundervisning.
Testen består af 40 spørgsmål, 25 til *monomodale tekster og 15 til **multimodale tekster.
Alle elever bliver inden opstart af læseforløb præsenteret for deres resultat af e/læsetesten.
* Tekster kun med skrift og enkelte billeder
** Tekster med skrift, billeder, grafer, tabeller, figurer, søjler osv.

4.2 Planlægning og afvikling af intensivt læseforløb
Efter afvikling af e/læsetesten inddeles eleverne på fire hold på baggrund af deres scoringsresultater.

d

Ovenstående diagram illustrerer holdinddelingen hold 1 rød, hold 2 gul, hold 3 lysegrøn og hold 4 mørkegrøn set i forhold til e/læsetestens referencegruppen ”Folkeskolens 10. klasser”.

Herefter indledes et 8-10 timer langt intensivt læseforløb ca. 2 timer om ugen frem mod efterårsferien. På alle hold arbejdes der specifikt med elevernes aktive læseindstilling, kendskab til forskellige teksttyper og læseforståelsesstrategier
suppleret med undervisning i studieteknik (kun hold 4).

Efter det intensive læsekursus testes hold 1, 2 og 3 igen med e/læsetesten. Resultaterne formidles til elever og forældre i forbindelse med efterårets skolehjemsamtaler.

4.3 Klassekonferencer

Umiddelbart efter afslutning af det intensive læseforløb og retestning med e/læsetesten afholdes en klassekonference, hvor klassens lærere, skolens afdelingsleder og læsevejleder drøfter tiltag til at styrke den enkelte elevs læsefærdigheder.

For enkelte elever udarbejdes der individuelle handleplaner af klasselærer i samarbejde med læsevejleder.

I februar afholdes endnu en klassekonference, hvor de individuelle handleplaner evalueres og evt. justeres af klasselærer, afdelingsleder og læsevejleder.

5. LST (læse-skriveteknologi) for alle

I starten af skoleåret underviser læsevejleder alle klasser i brug af læse-skriveteknologierne AppWriter og TxtAnalyser samt sikrer, at læse-skriveteknologierne er på alle elevers computere.

AppWriter er læse-skriveteknologi til læse- og skrivestøtte ved hjælp af en række funktioner såsom oplæsning, tale-til-tekst, ordforslag og OCR-scanning. TxtAnalyser kan korrigere elevernes tekster for stavefejl og grammatiske fejl samt tilbyde huskeregler og forklarende videoer til, hvordan de selv kan tilrette dem samt give eleverne metoder til, hvordan de kan forbedre deres tekster.

AppWriter og TxtAnalyser må anvendes af alle elever til den skriftlige afgangsprøve i dansk. Ordblinde elever må bruge AppWriter til den skriftlige afgangsprøve i engelsk.

6. Ordblinde elever

Elever, der ved skoleårets start eller i løbet af 10. klasse testes ordblinde efter den nationale ordblindetest, tilbydes en ugentlig time med ordblindeundervisning. Undervisningen sigter mod at styrke elevernes brug af LST (læse-skriveteknologi) samt deres læse- og skrivekompetencer